Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.12.11

Maus György: Magas költségek alacsony hatásfokkal!

 Maus György kutatási igazgató nem találja meglepőnek a napokban megjelent közösségi közlekedéssel kapcsolatos tanulmány eredményeit:

-Sajnálatos, hogy magas költségekkel és alacsony hatásfokkal működik a magyar közösségi közlekedés. Annak ellenére, hogy az idei költségvetésből közvetlenül 240 milliárd jut erre a fejezetre.

Maus György kutatási igazgató

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint, ha összességében nem is, de egyes ágazataiban nyereséges lehet a közösségi közlekedés.
A minisztérium adatai szerint a közösségi közlekedés a magyar GDP 7-9 százalékát adja. A 2011-es költségvetés erre a fejezetre közvetlenül 240 milliárdot költ, ebből a vasút 181, a Volán 27, a BKV 32 milliárdot kap. Ezek az összegek nem tartalmazzák a Közlekedési Operatív Program önrészeit, az utazási kedvezményeket (a fogyasztói árkiegészítés 2011. évben 109 milliárd), a 4-es metró építését (27,6 milliárd) és a közösségi közlekedés akadálymentesítését (1,1 milliárd).

Jóval az EU alatt
Az egyes ágazatokat elemezve a tárca azt írja, hogy Magyarországé Európa egyik legsűrűbb, egyben egyik legelavultabb vasúti hálózata. A 7718 km hosszú hálózat jellemzően Budapest-központú, sugaras szerkezetű. A pályák 15 százaléka kétvágányú, 35 százaléka villamosított, ez mindkét esetben elmarad az EU mutatóktól (41, illetve 48 százalék). Az elavult műszaki technológiai megoldások miatt a vonalak csaknem 35%-án sebességkorlátozás van érvényben, ráadásul az elmaradó karbantartások miatt folyamatosan csökken a műszaki, technikai színvonal, mindez kevesebb utast eredményez - írja a minisztérium. Mindemellett rendkívül elavult a járműpark is - teszik hozzá.
Az elemzés szerint a vasúti jegyrendszer nem teszi lehetővé a konkrét utazási információk gyűjtését, azaz, hogy például mekkora egyes vonalak, járatok kihasználtsága, milyen az utasok kedvezmények és korcsoportok szerinti összetétele. A romló műszaki feltételek, valamint a dráguló jegyárak miatt a vasút utasokat veszít. Hiányoznak továbbá a P+R parkolók, közlekedési csomópontok, ahova a Volán és a vasút „átadná” egymásnak az utasokat.
Volán: négymillió utas
A Volán-társaságok naponta 77 ezer járattal több mint 3,9 millió utast szállítanak. Az emberek kétharmada csak buszokkal érheti el célpontját. A társaságok járműparkja jelentősen elöregedett, motorparkjuk csak részben felel meg az EU követelményeknek - írja az elemzés. A leromlott infrastruktúra - benne a közutak állapota - itt is csökkenti az utas számot - a jegyrendszer itt is korszerűtlen. Magyarországon megéri személygépkocsival közlekedni, ez pedig amellett, hogy utasokat vesz el a Volánoktól, jelentősen terheli a környezetet is - vonja le a tanulságot az elemzés.
BKV
A BKV 2011-ben 32 milliárd forintos „normatív” támogatást kap a költségvetésből, Budapest ezen felül 2011-től további 19 milliárdot kér - írja a tárca. A BKV évente 5.3 millió ezer utaskilométert (az utasok által megtett km-ek összege) teljesít. Vonalainak (metró, busz, villamos) száma összesen 301. Az adatok szerint tizenkétszer akkora utaskilométer teljesítmény jut a három metróvonalra, mint a várost átszelő, behálózó autóbusz hálózatra. Ez aránytalan kihasználtság - állapítja meg a minisztérium. A bevételek 51 %-a valamilyen állami támogatásból származik. A Főváros 2010-ben 3,7 százalékot járult hozzá a BKV büdzséjéhez a jegyár bevételeihez viszonyítva. A működési költségek majdnem felét (46,7 százalék) a bérek adják. A BKV csaknem 77 milliárddal tartozik a bankoknak.
RR

 

 

A mappában található képek előnézete Közösségi Közlekedés