Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2009.03.23

Tisza-vízgyűjtő Interrégió Adaptációs Mintaprojekt Iniciatíva

TAM
Közlekedési szekció
 Kép
A Tisza-vízgyűjtő és környéke nemzetközi viszonylatban sokat kutatott és részletesen tanulmányozott Interrégió. Azonban a globális változások Kelet- Közép- Európa és Magyarország e tájegységeit is új kihívások elé állítják. Világossá vált, hogy a változó körülmények közt olyan új helyzetek merülhetnek fel, amelyeket sem a tudomány, sem a döntéshozók és természetesen a lakosság sem tud mai ismereteink alapján megnyugtatóan kezelni.
 
A Tisza-vízgyűjtő interrégió sebezhetőségét két fő tényező határozza meg: egyrészt az, hogy az interrégió környezetileg, gazdaságilag vagy társadalmilag mennyire terhelt, másrészt hogy a terhelés következményeit mennyire képes kezelni. A behatások összefüggésben lehetnek mind a környezet mind a társadalom változásaival, például szennyvízterhelés vagy népesedési viszonyok. A behatások egy része a régión belülre esik (területhasználat, természetes élőhelyek felszámolása, beépítés, erdőirtás) mások külső forrásból erednek (éghajlat változás vagy globális gazdasági változás).
 
A természeti, társadalmi és gazdasági tényezők egymással szoros összefüggésben vannak Ez világosan kitűnik az éghajlatváltozásra adott globális válaszlépésekből, ami világszerte többek közt a fosszilis energiahordozók, a vízkészletek, közlekedési rendszerek, mezőgazdasági- és erdőterületek felhasználásának előbb-utóbb bekövetkező radikális megváltozásával jár.
 
Az MGM-CONSULTING Tanácsadó és Kutatásfejlesztő Kft. német partnerének, a Berlin Wasser International AG közreműködésével egy olyan nemzetközi kutatási projekt iniciatíváját indította el amely elnyerte a Német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium elvi támogatását.
 
A Balaton adaptációs kutatási projekt analógiájára épülő, klímaváltozást vizsgáló, változást prognosztizáló stratégiai kutatási program az aktuális gazdasági helyzetre tekintettel megváltozott prioritásrendszer keretében az Interreg Tiszai Vízgyűjtő térség gazdasági potenciájának növelése mellett a munkahely-teremtés, a munkaerő helybenntartása, a határokon átnyúló közlekedési rendszerek optimatizálása lenne. Magyar részről a Kutatásokért Felelős Tárcanélküli Minisztérium mint kormányzati partner az MNV ZRT mint az állami vagyonelemek (vízbázis; mezőgazdasági, természetvédelmi és erdőterületek; közlekedési hálózatok; gazdasági termelőegységek) értéknövelő, értékteremtő fejlesztési stratégiáinak kialakításáért felelős szervezet közreműködésével vezényelné le a Kutatási Projektet.
Az 50 %-os német kutatási finanszírozással, és 50%-os magyar társfinanszírozással tervezett interdiszciplináris területfejlesztési stratégiai kutatási projekt iniciatíva 4 témát ölelne fel a Tisza vízgyűjtő területén: Víz- és vízgazdálkodás; árvízvédelem erdő- és mezőgazdaság; közlekedés- szállítás; munkahelyteremtés - szociális gazdaság. A magyar társfinanszírozást az MNV Zrt. a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. bekapcsolásával szervezné.
A közlekedési szekció által javasolt kutatási témák:
 
  1. Határon átnyúló közlekedés szervezés (komodialitás, alágazati átjárhatóság, hatékonyság, ésszerűség, gazdaságosság);
  2. Egyéni és közösségi közlekedési rendszerek határokon átívelő regionális és interregionális kompatibilitás vizsgálata;
  3. Határon átívelő közlekedés-turisztikai attrakciók megvalósíthatóságának vizsgálata (földön, vízen, levegőben);
  4. Határokon átívelő közlekedést ellenőrző telematikai rendszerek telepítésének törvényi szabályozása, kivitelezése, üzemeltetése.
Lap tetejére