Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Közlekedés Politikai Munkacsoport
 
Kép  A közlekedéspolitika napjainkban is meghatározó jelentőséggel bír. Egy adott régió fejlődése elsősorban a jó megközelíthetőségtől függ. Oda települ a tőke, oda épülnek a gyárak, ahonnan a megtermelt árut könnyen és gyorsan el lehet szállítani. Ott alakul ki nagy turista forgalom, amely régióba közúton, vagy légi úton kényelmesen el lehet jutni
A Közlekedés Politikai Munkacsoport célja a fenntartható mobilitás elősegítése. Ennek érdekében részt vesz:
  • az egységesített közlekedési rendszerek fejlesztésében
  • tevékenységével elősegíti a szállítási szolgáltatások hatékonyságának növelését
Mindkét  tényező elengedhetetlen a közlekedési ágazat versenyképességének megőrzéséhez. A gazdasági és szociális összetartozás elengedhetetlen feltétele, hogy a közlekedési szektor nyújtotta szolgáltatások az EU egész területén, így a kevésbé fejlett régiókban is hozzáférhetők legyenek.
Az Európai Gazdasági Közösséget alapító államok felismerték a szállítási szolgáltatások jelentőségét, így a Római Szerződés előirányozta egy közös közlekedéspolitika kialakítását.
A fenti megfontolás játszott szerepet abban, hogy a Római Szerződés, közlekedéssel foglalkozó része előirányozta a közös piac kialakítását hátráltató vagy akadályozó diszkriminatív korlátozások felszámolását.
 
A tagállamok különböző nemzeti politikát folytattak, és erőteljes állami beavatkozás érvényesült a szabályozásban, a tarifapolitikában és az állami támogatások mértékében. Mindez azzal magyarázható, hogy a nemzeti gazdaságpolitika alapelemének tekintették a közlekedési szektort.Az Európai Bizottság 1992-ben tette közzé első fehér könyvét a közlekedésről, melynek fő célkitűzése a piacok megnyitása volt.
A szállítási szolgáltatások nyújtásának könnyítése érdekében a Római Szerződés előirányozta a belső határok átlépéséhez kapcsolódó költségek fokozatos csökkentését is.
Az állami támogatások nyújtása főszabályként tilos, hiszen torzítja a versenyt, ugyanakkor a közlekedés szervezése, valamint a közszolgáltatás fenntartása érdekében (pl. közforgalmú személyszállításnak) nyújtott támogatás megengedett.
A belső piac megnyitása elengedhetetlen feltétele volt az egységes piac működésének. Az egységes piac programja megkövetelte a közlekedés liberalizációját, azt, hogy a szállítási piacon a szolgáltatások szabad mozgása és a verseny elve érvényesüljön.
 
Lap tetejére