Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Autósok a kerékpározásért

A Közlekedési Kollégium Egyesület a közlekedésbiztonság területén dolgozó szakértőkkel összefogva egy átfogó és jól átgondolt közlekedésbiztonsági kampányt dolgozott ki a gépjárművezetők és kerékpárosok részére. A kampány komplex közlekedésbiztonsági szemléletformáló tájékoztató figyelemfelhívó csomag révén valósul meg a gyakorlatban.

nezz-es-lass.jpg

Leegyszerűsítve a „Autósok a kerékpározásért” kampány közúti közlekedésbiztonsági tanácsokat nyújt a közlekedőknek. A kezdeményezés célja a biztonságos közlekedést elősegítő viselkedési formák erősítése, ezáltal a közúti közlekedési balesetekben meghaltak és sérültek számának csökkentése.
A Közlekedési Kollégium Egyesület arra próbálja rávezetni a közlekedőket, hogy felismerjék, valójában milyen apróságokon múlik egy-egy baleset bekövetkezése, így hasonló apróságokkal, egy kis tudatossággal a balesetek bekövetkezésének kockázata minimálisra csökkenthető. Az egyesület fontosnak tartja a megosztott felelősség tudatosítását.
Előzmények
Elmondható hogy a kerékpáros balesetek számának nagyságrendje nem változott az elmúlt 15 évben Budapesten, a kerékpárosok viszont átlagosan ötször annyian vannak mint 15 éve és kétszer annyian mint 5 éve.
Baleseti statisztikák
  • A legveszélyesebb jármű összességében a személygépkocsi, ez okozza messze a legtöbb balesetet, a legtöbb halálesetet és ennek a legrosszabb (a nagyon kevés balesetet okozó tehergépjárműveket nem számítva) az okozott szenvedett baleseti mutatója.

A kerékpár abszolút számok tekintetében inkább elszenvedője a baleseteknek, mint okozója ugyanakkor néhány dologra érdemes odafigyelniük a kerékpárosoknak:

  • Az ittasan okozott balesetek aránya kerékpáron nagyon magas (25%) és évről évre nő, hasonlóan a segédmotoros kerékpárokéhoz.
  • A kerékpáros balesetek oka legnagyobb arányban az elsőbbség nem megadása a váratlan keresztirányú forgalom, helyszíne tehát kereszteződés, csomópont. Tehát kereszteződésben irányváltoztatáskor elsőbbség megadásánál és elsőbbség élvezésekor a balesetek elkerülése érdekében érdemes az átlagosnál jobban akár mások helyett is odafigyelni.
  • Kerékpáron közlekedni úgy tűnik összességében még így is veszélyesebb, mint autóban ugyanakkor a kerékpáros halálesetek országosan jó ütemben csökkennek és a kerékpárosok számának növekedésével a balesetek aránya és akár száma is csökkenthető. Más szóval nem csak biztonságos, de érdemes is elkezdeni bringázni, mert minden egyes új forgalomba állított kerékpárral javítjuk a többiek és a saját esélyeinket is.    
Tények
  • A legtöbb baleset pénteken és szombaton történik, a legveszélyesebb autópálya az M7-es
  • A reggeli ideges autósforgalom jelentősen megnöveli azoknak a kerékpáros baleseteknek a számát ahol a kerékpáros elszenvedő de nem okozó
  • Legtöbb a kerékpáros baleset nyáron amikor a legkevesebb az autós forgalom és gyorsabban megy mindenki
  • A kerékpáros balesetek oka kiemelkedően, elsőbbség nem megadása irányváltoztatás, keresztező irányú járművek ütközése
  • Kerékpáros balesetek helye kiemelkedően kereszteződések, csomópontok
  • A kerékpáros balesetek ideje kiemelkedően nappal, de szürkületkor is gyakori
  • A kerékpáros balesetek (okozott és elszenvedett egyaránt) kb. 85%-a nem főútvonalon hanem a lakott területen belül történik.
  • A sérüléses kerékpáros balesetekben nagyon felülreprezentáltak az 50 év felettiek.

la-chaine-simpson-cycling.jpg

Tájékoztató csomagok

 

Kézikönyv kerékpárosoknak
 
Kézikönyv gépjárművezetőknek
Tartalom
  1. Biztonságos öltözék, baleset megelőzés
  2. Világítás, láthatóvá tétel
  3. Készüljünk a legrosszabbra
  4. Gesztusok jelzések, irányváltoztatás
  5. Úthibák, veszélyek ellenség az útpadka
  6. Nyugalom, és visszapillantó tükör
  7. Tapadásgátlás, ki a holttérből
  8. Sebességkorlátozás
  9. Mire jó a járda?
  10. Előnyben a kerékpárút
  11. Korrigálj, ha tudsz
 
ROADSHOW
 
  1. Kanyarodás, kommunikáció
  2. Irányjelzés fontossága
  3. Számítsunk a hirtelen manőverekre
  4. Adjunk nekik teret
  5. Veszélyhelyzet- ajtó nyitás
  6. Ne érintsd a záróvonalat
  7. Sebességkorlátozás betartása
  8. Előzés, de hogyan?
 
 
2014. május 14-én kezdetét veszi az “Autósok a kerékpározásért” elnevezésű rendezvénysorozat, melynek első állomása Budapest lesz.

Programok:
  • Freestyle és Triál show
  • Ügyességi bringapálya
  • Bringapárbaj
  • Vezetett túra a városban 
  • Játékos versenyek
  • KRESZ Teszt
  • Ajándéksorsolás (a fődíj két darab MTB kerékpár)
A részvétel ingyenes!
A roadshow további állomásai:
2014.05.15. Székesfehérvár
2014.05.16. Veszprém