Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2014.03.26

Maus György: Cui prodest?-A használatarányos útdíj bevezetésének következményei

A vasúti fuvarozók és szállítmányozók elméletileg kedvezőbb versenyhelyzetbe kerültek azzal, hogy bevezették a használatarányos útdíjat, – mutatott  rá Maus György a Közlekedési Kollégium tudományos igazgatója. Míg a díj bevezetése előtt a közúti infrastruktúra használata árutonna-kilométerre vetítve a fele volt a vasúti szállítás árának, a bevezetése után az olló szűkült – hogy mennyire, az persze mindig az árunemtől, a relációtól és az útvonaltól függ, magyarázta. Arról is beszélt, hogy összességében lennének kihasználható potenciálok a magyarországi vasúti (elsősorban az intermodális) fuvarozás fejlődésében, ám ehhez még sok feltétel hiányzik. Külön is kiemelte a vasúti infrastruktúrát és a jogszabályi környezetet, ahol szerinte mielőbbi előrelépésre lenne szükség.

utdij_0.jpg

Nőtt a vasút teljesítménye
 
A növekedés bekövetkezett 2013 első háromnegyed évében a vasúti szállítási piacon. Az egy évvel korábbi bázishoz képest 4 százalékos volt a bővülés üteme. Összehasonlításként: ez idő alatt a közúti szállítás 2%-kal visszaesett, ugyanakkor a csővezetékes 7% és a belvízi 5%-kal nőtt. A taglalt időszakban az árutömeg 69%-át közúton, 18%-át vasúton szállították. Belföldi viszonylatban ugyanakkor ez a dominancia még erőteljesebb: a közúti fuvarozás részesedése 86%-os.
 
Összességében 2013 III. negyedévében a szállított áruk tömege nem változott, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 2%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest. Az összképen belül a vasút teljesítménye is nőtt. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint az egy évvel korábbi 69 millió tonnán stagnált a szállított áruk tömege 2013 III. negyedévében.
 
A teljesítmény 13,3 milliárd árutonna-kilométer volt, 2%-kal meghaladta a bázisidőszakban regisztráltat. Ezen belül a vasúti szállítás 2%, a közúti 3%, a csővezetékes pedig 5%-kal nőtt, miközben a belvízi 3%-kal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68, a vasúti 18, a csővezetékes 10, a belvízi szállítás pedig 4%-kal részesedett. A nemzetközi szállítás jelentette a húzóerőt. Mind a volumene, mind pedig a teljesítménye 6%-kal nőtt. Ugyanakkor a belföldi szállításé 3 – 6%-kal csökkent.
 
A belföldi áruszállítás is nőtt
 
A vasúton szállított áruk tömege (12,2 millió tonna) 2013 III. negyedévében 4%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, mert a nemzetközi szállítás volumene 2%-kal bővült, ezen belül a kivitel 4%-kal, a behozatal 3%-kal, a tranzitforgalom teljesítménye pedig stagnált. A teljesítmény (összesen 2,4 milliárd tonnakilométer) 2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.
 
A nagyobb vasúti társaságok teljesítménye csökkent, azonban a kisebbek teljesítményváltozásának hatására összességében növekedés következett be. A belföldi áruszállítás teljesítménye 3%-kal, a nemzetközi szállításé 2%-kal nőtt 2012 III. negyedévéhez viszonyítva. A nemzetközi forgalomban a kivitel 7%-kal, a behozatal 1%-kal emelkedett, de a tranzitszállítás 2%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A nemzetközi utak tekintetében az átlagosan megtett távolság kivitelben 201,5, behozatalban 200,1 kilométer. A tranzitszállítások esetében az átlagosan megtett távolság 277,5 kilométer volt.