Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2018.02.12

Maus György: A dugódíj közgazdasági háttere

Az úthasználat szabályozása

A közlekedéspolitikák keresleti oldali szabályozásának egyik legfontosabb eleme az úthasználat szabályozása. Mivel az útfelület véges erőforrásnak tekinthető, a szabad piaci szabályozás az állami infrastruktúra-fenntartási kötelezettséggel párosulva túlhasználathoz vezethet, amely torlódás formájában jelenik meg. A probléma gyökere a közjószágok kérdéshez vezet el, hiszen túl sokan akarják igénybe venni ellentételezés nélkül a véges erőforrást, magyarán túl sok a közlekedni kívánó jármű az úthálózati kapacitásokhoz mérten.

dugodij.jpg

Exernális költségek

Jóléti közgazdaságtani logikán nyugszik a dugódíj közgazdasági háttere. E logika szerint a torlódás (dugó) felfogható úgy is, mint a piac hiányossága, és ekkor jogosan merülhet fel, hogy azt, mint externális költséget építsük be az árakba, azaz internalizáljuk. Ennek módja, ha díjat vetünk ki a torlódó forgalomban részt vevő használókra, azaz a közlekedőkre. Mihelyst ugyanis a forgalom egy bizonyos szintet meghalad, minden újabb úthasználó belépése lassítani kezdi a forgalom haladását. Ezzel költséget okoz a többi közlekedőnek – növeli az eljutási idejét, az üzemanyagköltségét –, amely externális költségnek tekinthető, olyannak, amelyet az úthasználó nem vett figyelembe a magán költség-haszon döntésénél, amikor elindult.

A torlódásért kivetett útdíjjal ezt a másoknak okozott költséget igyekeznek megfizettetni annak érdekében, hogy ezáltal csökkenjen a torlódás által kialakuló externália létrejöttének esélye. Jelenleg csak néhány városban működik dugódíj, köztük Szingapúrban, Londonban, Stockholmban, Milánóban és néhány kisebb városban. Fő típusai egy kordonon való áthaladásért, egy adott területen való tartózkodásért, illetve egy adott útszakasz vagy infrastrukturális elem használatáért szedett díj.

dugodij-terkep.jpg

Dugódíj térkép

Maus György kitér a budapesti helyzetre is: emlékeztet, hogy a fővárosi önkormányzat vállalta a dugódíj 2013-as bevezetését. Ez nem történt meg, pedig már egy elvi döntést is hozott az önkormányzat a dugódíj bevezetéséről, megvalósíthatósági tanulmányok is készültek – aztán elfogadtak egy törvényt, amely tiltja az önkormányzatoknak, hogy személyautóktól pénzt szedjenek a közút használatáért. Maus György álláspontja szerint nagyon fontos, hogy a városi útdíj bevezetését célzó határozott politikai döntést szorosan kövesse a megfelelő szabályozási rendszer alapos társadalmi és szakmai párbeszéd során történő kialakítása, mert az elkapkodott, nem eléggé hatékony, esetleg kiskapukat vagy igazságtalanságokat tartalmazó szabályozás alááshatja a teljes jogintézmény társadalmi elfogadottságát.

VK