Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2009.04.10

Intelligens autókkal, egy balesetmentes Európáért?

Kép

Valamennyi európai polgár szeretne biztonságos utakon közlekedni. Csökkenthető‑e a közúti balesetek száma Európában? Gurmai Zita témában készített jelentése szerint mindenképpen! A képviselőasszony éppen ezért maradéktalanul támogatja az Európai Bizottság 2007-ben elindított „Intelligens autó” kezdeményezését.
 
Jelenleg évente átlag 41 600 ember veszíti életét az európai utakon. 2005-ben mintegy 41 ezren haltak meg autóbalesetben, valamint további 1,7 millió ember szenvedett súlyos sérülést az Európában bekövetkezett 1,3 millió közúti baleset során.
 
Biztonságosabb közutakat Európában!
 
Az EP közlekedési szakbizottsága úgy véli, az intelligens járműrendszerek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy csökkenjenek a torlódások, a környezetszennyezés és a halálos közúti balesetek. Az Európai Bizottság „Intelligens autó” kezdeményezése támogatja az olyan intelligens járműbiztonsági rendszerek fejlesztését, kiépítését és alkalmazását, mint például elektronikus stabilitásvezérlés (ESC) vagy az e‑segélyhívó rendszer.
 
Kutatások azt mutatják, ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel, úgy évente 4 000 életet lehetne megmenteni Európa közútjain, továbbá 100 000 sérülés is elkerülhető lenne. Az ESC olyan számítógép‑vezérelt biztonsági technológia, amely a megcsúszás veszélyének csökkentésével segít elkerülni az ütközést.
 
A páneurópai, járműbe épített e-segélyhívó rendszer – teljes körű kiépítettsége esetén évente akár 2 500 életet menthet meg Európában. Az e-segélyhívó baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat (mentő, tűzoltóság, rendőrség), megadva a jármű pontos helyét.
 
Gurmai Zita „Európa biztonságosabb, tisztább és hatékonyabb mobilitása felé: Az első „Intelligens autó” jelentés” című jelentésében teljes mértékben támogatja az Európai Bizottság 2007-ben elindított „Intelligens autó” kezdeményezését. A szöveg:
kéri a tagállamokat, a Bizottságot és a gépjárműipart, hogy adjanak tájékoztatást az intelligens járműrendszerekről;
kéri a tagállamokat, hogy bátorítsák a környezetvédelmi és a járműbiztonsági eszközökre vonatkozó ösztönzők bevezetését.
Gurmai Zita teljes mértékben támogatja azt a célt, hogy az elektronikus stabilitásvezérlés a 2012. évi modelleknél már 100%-ban hozzáférhető legyen: „Elég intelligensek vagyunk-e a fenntartható biztonság eléréséhez? 30 évvel ezelőtt senki nem használt biztonsági övet...meddig kell még várnunk, hogy megmentsünk több ezer európai életet? Megfizethetővé kell tennünk a technológiát a polgárok számára, valamint javítanunk kell az infrastruktúrát is”.

 Juliane KAMMER

Lap tetejére