Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2008.09.17

Gyorshajtás, ittas vezetés: ezentúl külföldön sem büntetlenül?

Kép

2001-ben 54 ezer halálos kimenetelű közúti baleset volt az EU‑ban Túllépte-e már a megengedett sebességhatárt külföldi nyaralása során? Ha igen, az esetek zömében megkönnyebbülve vehette tudomásul: a külföldi hatóságoknak túl sok eszköz nincs a kezükben, hogy behajtsák a kiszabott büntetést. Az EP szakbizottságában nemrég elfogadott jelentés alapján azonban úgy tűnik, ennek a „kegyelmi időszaknak” hamarosan vége. Mostantól tehát láb a fékpedálon, biztonsági öv bekapcsolva, agyő ittas vezetés... külföldön is!

A közúti büntetések határokon átnyúló végrehajtásáról készített jelentést Inés Ayala Sender. A szöveget az EP közlekedési szakbizottsága szeptember 9‑én, kedden nagy többséggel jóváhagyta. A jelentés célja annak elősegítésére, hogy 2010-re az európai utakon felére csökkenjen a balesetek halálos áldozatainak száma. „Ezzel az irányelvvel egy olyan eszközzel látjuk egy a tagállamok hatóságait, amely véget vethet a külföldiek büntetlenségének az EU‑n belül” – fogalmazott a jelentéstevő.
 
Büntetlen külföldi gyorshajtók EU-szerte
 
2001-ben a 25 tagállamot számláló unióban 54 ezer volt a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. 2010‑re az Európai Parlament ennek felére – mintegy 27 ezerre – csökkentené az utakon életüket vesztők számát. Aggasztó viszont, hogy 2007-ben nem csökkent a baleseti halálesetek száma az EU-ban.
 
Az Európai Bizottság által végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a nem helyi lakosok a nemzeti közúti közlekedésben mért arányuknál nagyobb arányban követnek el közúti jogsértéseket, különösen a sebességhatár túllépése vonatkozásában. Az EP illetékes szakbizottsága úgy véli, „e viszonylagos büntetlenség aláássa a közúti biztonságra vonatkozó célkitűzéseket, és azt az érzést kelti a járművezetőkben, hogy büntethetetlenek, és semmibe vehetik a nemzeti közúti közlekedési rendszabályokat”.
 
Leggyakoribb halálokok: gyorshajtás, ittas vezetés, biztonsági öv, piros lámpa
 
A képviselők egyelőre a négy leggyakoribb szabálysértésre alkalmaznák a készülő jogszabályt, amelyek a következők: a sebességhatár-túllépés, ittas járművezetés, a biztonsági öv használatának mellőzése és a piros jelzésnél való megállás elmulasztása. E négy jogsértés közös vonása, hogy mind a 27 uniós tagállamban jogellenes cselekménynek számítanak.
 
Az irányelvjavaslat egy elektronikus adatcsere-hálózat segítségével olyan, a tagállamok közti információcserét elősegítő eljárást kíván létrehozni, amely lehetővé teszi a jogellenes cselekményben érintett jármű azonosítását.
 
Magyarország a legveszélyesebb tagállamok között
 
E jelenség részben az Európai Unión belüli mobilitás növekedéséhez és a tagállamok közti határok megnyitásához köthető. 2006‑ban a balti államokban háromszor annyi halálos kimenetelű közúti baleset volt, mint az EU legjobban teljesítő országaiban. Svédországban, Hollandiában, Máltában, Franciaországban, Luxemburgban és Portugáliában 2001 óta mintegy 40 százalékkal csökkentek az ilyen jellegű balesetek. Ezzel Franciaországban például 2001 és 2006 között 3500 életet sikerült megmenteni.
 
A legveszélyesebb autóba szállni Görögországban, valamint az újonnan csatlakozott közép‑kelet európai tagállamokban, így Litvániában, Romániában, Magyarországon és Észtországban. A legbiztonságosabb Máltán vezetni, ahol a legkevesebb az egy főre jutó halálos közúti baleset.
 
REF : 20080904STO36279

Lap tetejére